voor sopraan, orkest, elektronica en lichtontwerp
Wim Henderickx componeerde Symphony N° 2 in 2016 in opdracht van de Antwerp Symphony Orchestra (deFilharmonie), waar hij sinds 2013 Artist in Residence is. Het was de eerste wereldpremière van dit orkest in de nieuwe Koningin Elisabethzaal in Antwerpen (maart 2016).
Deze symfonie gaat over het grootse, het ongrijpbare, het bovennatuurlijke. Aquarius' Dream verwijst naar de hoop en de mens die zich richt naar de toekomst. Dit omvangrijk symfonisch werk is geïnspireerd op de hemellichamen en verwijst ook naar de relatie van de mens tot het goddelijke, de kosmos en verder. Het bestaat uit drie grote delen met daartussen telkens een op de droom geïnspireerd interludium. Aquarius' Dream is ook de titel van het derde en laatste deel, Aquarius' Dream. Sopraan Claron McFadden staat solo tegenover het symfonische orkest. De elektronica fungeert als aanvulling en als tegenspeler van het orkest.
Wereldpremière in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen | Sopraan Claron McFadden |
Symphony No. 2 bestaat uit:
Prologue (elektronica)
I: O Magnum Mysterium
Dream 1 (elektronica - orkest - sopraan)
II: Pulses of the Earth
Dream 2 (elektronica - orkest - sopraan)
III: Aquarius’ Dream
Epilogue (elecktronica)
Met deze symfonie probeert Wim Henderickx, net als in zijn Symphony N°1, de grote symfonische vorm van het verleden te verzoenen met een hedendaagse invulling ervan. Door de enscenering, de ruimtelijke opstelling van het orkest en de elektronica zal het publiek worden ondergedompeld in een brede zintuiglijke ervaring van klank, tijd en ruimte.
Co-producent Muziektheater Transparant engageerde Luigi De Angelis en Sergio Policicchio voor het visuele concept en het lichtontwerp.