voor percussie en harmonieorkest
Dit werk is gebaseerd op RAGA I voor percussie en orkest, in 1996 gecomponeerd in opdracht van het BRTN Filharmonisch Orkest (nu Brussels Philharmonic) en het kadert in de RAGA CYCLUS, meerdere werken die geïnspireerd zijn op de indische raga. Deze versie voor percussie en harmonieorkest werd gecomponeerd in opdracht van de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, met première op 1 december 2016 in Bozar in Brussel.
Er bestaat ook een versie voor PERCUSSIE SOLO en voor PERCUSSIE EN TWEE PIANOS (oorspronkelijke versie).
De compositie bevat twee contrasterende delen. Het eerste deel is langzaam mediterend, schilderend en poëtisch, het tweede deel is snel en heeft een enorme ritmische drive.
Voor het melodische materiaal heeft Wim Henderickx zich gebaseerd op de indische modi, die de stemming van de muziek bepalen. In dit werk worden de ochtendraga en de avondraga gecombineerd.
De ritmiek gaat terug naar de indische talastructuur. Dit is een periode van een bepaald aantal tellen, waarin men door accenten en ornamentaties steeds andere variaties krijgt.
De instrumentatie is geïnspireerd op het oosterse en Afrikaanse slaginstrumentarium.
Megadisc MDC 7833 (1999) |